نویسنده: دکتر اسماعیل نوری

درد های شایع بدن

درد های شایع بدن مثل کمر درد ، سردرد، درد لگن، گردن درد، درد شانه و زانو درد که می تواند ناشی از استفاده بیش از حد، تاندونیت و آرتروز باشد. در این مقاله به برخی از شایع ترین درد هایی که افراد تجربه می کنند، می پردازیم.

رگ به رگ شدن و کشیدگی

آسیب به بافت های نرم بدن مانند رباط ، عضله و تاندون که اغلب حین کار، فعالیت و حرکت و یا آسیب مستقیم رخ می دهد. رگ به رگ شدگی آسیب به رباط، نوارهای سخت بافتی است که استخوان ها را به استخوان های دیگر متصل می کند. کشیدگی آسیبی است به عضله یا تاندون، بافتی که ماهیچه را به استخوان متصل می کند. درمان رگ به رگ شدن برای کاهش درد، تورم و جلوگیری از آسیب بیشتر انجام می گیرد.

رگ به رگ شدن

رگ به رگ شدن زمانی اتفاق می افتد که رباط به دلیل تغییر جهت ناگهانی، ضربه ناگهانی یا نیروی بیش از حد کشیده یا پاره شود. پیچ خوردگی می تواند از یک کشش جزئی تا یک پارگی کامل متغیر باشد و اغلب منجر به درد، تورم و محدودیت تحرک در مفصل آسیب می شود.

 کشیدگی

کشیدگی یکی از درد های شایع بدن است که زمانی رخ می دهد که عضله یا تاندون بیش از حد مورد استفاده قرار گیرد، کشیده شود یا در معرض انقباض ناگهانی قرار گیرد.

مانند پیچ خوردن، شدت کشیدگی می تواند متفاوت باشند، با کشیدگی های جزئی باعث ناراحتی و فشارهای شدیدتر منجر به درد قابل توجه، ضعف و مشکل در حرکت ناحیه آسیب می شود.

این درد های شایع بدن هر دو نیاز به درمان و توانبخشی مناسب برای جلوگیری از آسیب بیشتر دارند. اغلب شامل استراحت، سرما و یخ، بانداژ فشاری، و قرارگیری بالاتر عضو مبتلا (RICE)، و همچنین داروهای ضد التهابی، ورزش و فیزیوتراپی برای بازگرداندن قدرت و انعطاف پذیری است.

سردرد و میگرن

درد های شایع

سردرد یک درد فشاری، ضربان دار، ثابت، تیز یا مبهم در سر یا صورت است. علت سردرد اغلب استرس، تنش، کمبود خواب، خستگی و میگرن است. شایع ترین انواع آن، سر دردهای تنشی و میگرنی هستند.

درد ضربان دار در جلو یا کنار سر می تواند فعالیت های روزانه  را تحت تأثیر قرار دهد. ممکن است در معده خود احساس بیماری کنید، به نور حساس باشید یا علائم دیگری داشته باشید. جایی تاریک و ساکت برای استراحت پیدا کنید.

کیسه یخ ممکن است درد را بی حس کند. یک پد گرم کننده می تواند ماهیچه های منقبض را شل کند. اگر زود به میگرن مبتلا شوید، مسکن های بدون نسخه ممکن است کمک کند.

سردرد مشکلی شایع و فراگیر است که از درد خفیف تا درد ناتوان کننده را در بر می گیرد. رویکردهای درمانی متفاوت است، شامل داروهای بدون نسخه، تغییر شیوه زندگی، و در موارد خاص، داروهای تجویزی یا درمان های جایگزین. اگر سردرد مداوم شد یا فعالیت های روزانه را مختل کرد، توصیه می شود به دنبال نوبت دکتر متخصص باشید.

سردرد چه کسانی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

سردرد یک یاز درد های شایع بدن است که هر کسی ممکن است دچار شوید، از جمله کودکان، نوجوانان و بزرگسالان. حدود 96 درصد از مردم حداقل یک بار در زندگی خود سر درد را تجربه می کنند. حدود 40 درصد از مردم در سراسر جهان سردرد های تنشی و حدود 10 درصد سردرد های میگرنی دارند.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، سردرد های تنشی شایع ترین هستند و تا 78 درصد از جمعیت بزرگسال را تحت تاثیر قرار می دهند. میگرن، نوع سر درد شدیدتر و ناتوان‌ کننده‌ تر، تقریباً 12 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌ دهد و نرخ بالاتری در میان زنان مشاهده می‌شود.

سردرد اغلب در طول سال‌ های اولیه بزرگسالی به اوج خود می‌ رسد و بیشترین شیوع آن در سنین 20 تا 50 سالگی مشاهده می‌شود. انواع خاصی از سر درد، مانند میگرن، در زنان شایع‌ تر است، که احتمالاً به دلیل عوامل هورمونی است. سر درد می تواند منجر به کاهش بهره وری، افزایش استفاده از مراقبت های بهداشتی و کاهش کیفیت زندگی شود.

گردن درد

درد های شایعگردن شما کمتر از بقیه ستون فقرات محافظت می شود، بنابراین در برابر رگ به رگ شدن و کشیدگی آسیب پذیر است. این دردها معمولا موقتی هستند و اغلب نیازی به پزشک ندارید. ساییدگی و پارگی منظم، مانند شکستن دیسک‌ ها، نیز می‌تواند آسیب برساند. وضعیت مناسب به جلوگیری از درد کمک می کند.

گردن درد به ناراحتی یا درد در گردن، به ویژه در 7 مهره گردنی اشاره دارد. درد ممکن است خفیف یا شدید باشد، و به شانه، بازو و یا دست‌ انتشار یابد. علت درد گردن عوامل مختلفی مانند کشیدگی عضلانی، وضعیت نامناسب قرارگیری گردن، آسیب، آرتروز گردن و یا دیسک گردن هست. علائم دیگر درد پشت گردن می تواند شامل سفتی، محدودیت دامنه حرکتی، سردرد و انتشار درد در شانه ها، بازوها یا دست ها باشد. درمان درد گردن معمولا شامل ورزش، دارو درمانی، تغییر شیوه زندگی یا در برخی موارد جراحی هست.
مهم است که با دکتر متخصص ستون فقرات برای تعیین علت و درمان مناسب مشورت نمایید.
نوع گردن درد
  • درد محوری که بیشتر در گردن احساس می شود.
  • درد رادیکولار، دردی که به نواحی دیگر مانند شانه ها یا بازوها و دستها انتشار می یابد.

کمر درد

درد های شایع بدنبا افزایش سن، شیوع آن بیشتر می شود. کمر درد می تواند مبهم یا تیز باشد و ماه ها ادامه داشته باشد. اضافه وزن و بلند کردن چیزی به روش اشتباه می تواند باعث آن شود. بیماری هایی از جمله آرتریت و سرطان می توانند کمر و ستون فقرات را تحت تاثیر قرار دهند و ژن های شما نیز می توانند نقش داشته باشند. درمان بیشتر انواع کمردرد شامل داروهای OTC، بسته های سرد و گرم، ورزش، یوگا و ماساژ است.

کمر درد شدید و ناگهانی، بصورت درد تیز، خنجری یا مبهم در قسمت فوقانی، میانی یا پایین کمر هست که اغلب به پاها منتشر می شود. این کمر درد شدید می تواند تجربه‌ ای ناتوان‌ کننده و طاقت‌ فرسا باشد. درد ممکن است با اسپاسم عضلانی، بی حسی یا گزگز همراه باشد که حرکت یا یافتن موقعیت راحت را دشوار می کند.

علت کمر درد شدید می تواند ناشی از عوامل مختلفی مانند کشیدگی عضلات، فتق دیسک، تنگی کانال نخاعی یا سایر اختلالات ستون فقرات باشد. همچنین می تواند نتیجه ضربه یا آسیب باشد. برای درمان کمر درد شدید نیاز به توجه فوری پزشکی برای تعیین علت زمینه ای و درمان مناسب هست.

کمر درد ناگهانی می تواند یک وضعیت ناتوان کننده باشد که زندگی روزمره را مختل می کند و می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت کلی فرد داشته باشد. در کمر درد حاد ممکن است انجام حتی ابتدایی‌ ترین کارها دشوار و چالش برانگیز باشد، زیرا این ناراحتی می‌تواند دامنه حرکت و تحرک بیمار را محدود کند.

سیاتیک

درد های شایعسیاتیک دردی است که در امتداد عصب سیاتیک از پایین کمر یا باسن به یک یا هر دو پا منتشر می‌شود. دیسک کمر علت شایع آن هست. عبارت دیسک کمر بصورت مصطلح به بیرون زدگی دیسک کمر اطلاق می شود. یکی از اولین گام ها در درمان سیاتیک، رسیدگی به هر علت زمینه ای مانند فتق دیسک یا تنگی کانال نخاعی می باشد.

در درد سیاتیک بیماران از کمر درد شکایت دارند که معمولاً شدت کمتری نسبت به پا درد دارد. درد سیاتیک اغلب با نشستن، خم شدن و چرخیدن کمر و یا سرفه کردن بدتر می شود. دکتر ستون فقرات معمولا سیاتیک را با شرح حال و معاینه تشخیص می دهد.

سیاتیک با درد شدید و خواب‌ رفتگی یا گِزگِز اندام، مور مور شدن و بی‌ حسی، سوزن‌ سوزن شدن می تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. یک تصور غلط رایج اغلب هر گونه کمردرد یا درد رادیکولر پا را به اشتباه تحت عنوان سیاتیک می نامند. سیاتیک یا رگ سیاتیک مستلزم دردی است که مستقیماً ناشی از آسیب شناسی عصب سیاتیک یا ریشه آن است.

درد لگن

درد های شایع بدنیکی دیگر از درد های شایع بدن درد لگن است که در قسمت تحتانی شکم احساس می‌شود. اگر ناگهانی و شدید باشد، درد حاد لگن است و اگر 6 ماه یا بیشتر طول بکشد، درد مزمن است. درد ممکن است در ناحیه کوچکی در پایین شکم باشد یا کل ناحیه را لگن را تحت تاثیر قرار دهد. مردان به ندرت ناراحتی لگنی را تجربه می کنند، در حالی که زنان اغلب این ناراحتی را تجربه می کنند.

احساس درد یا ناراحتی در لگن در یک زن ممکن است بخشی از یک مکانیسم فیزیولوژیکی طبیعی باشد، یا ممکن است با یک بحران پزشکی همراه باشد که برای نجات جان بیمار به درمان اورژانسی نیاز است.

خوشبختانه بیشتر علل خطرناک نیستند. اما چند بیماری وجود دارد که نیاز به درمان اورژانسی دارند، مانند آپاندیسیت و پریتونیت. درد لگن اغلب نشانه عفونت های دستگاه ادراری یا مشکلات گوارشی است، همچنین می تواند نشان دهنده مشکل در اندام های ناحیه لگن باشد.

در حالی که اکثر دردهای لگن خطرناک نیستند، در موارد زیر باید به نزدیکترین اورژانس مراجعه کنید.

  • درد تیز، شدید یا ناگهانی
  • در صورتی که نمی توانید صاف بایستید.
  • در ادرار یا مدفوع خون وجود داشته باشد.
  • وجود تب
  • شما باردار هستید یا در شش ماه گذشته باردار بوده اید.

زانو درد

درد های شایع بدندرد زانو یک علامت بسیار شایع است که درد یا ناراحتی را در داخل یا اطراف مفصل زانو احساس می‌کنید. زانو بزرگترین مفصل بدن شماست. مفصل زانو در حین حرکت مقدار زیادی از وزن شما را جذب و تحمل می کند. به همین دلیل یکی از شایع ترین مفاصل مستعد آسیب است. علت زانو درد می تواند یک مشکل موقت و کوتاه مدت باشد، اما همچنین می تواند یک مشکل مزمن و طولانی مدت باشد که نیاز به تشخیص و درمان توسط دکتر زانو دارد. پس از تشخیص علت درد زانو چالش بعدی درمان درد زانو هست که نیازمند توجه و دقت پزشک و بیمار هست.

شایع ترین علل عبارتند از :

  • فشار فعالیتی
  • آرتروز زانو
  • صدمات

فشار فعالیتی یا استفاده بیش از حد

فعالیت های بدنی، ورزش، ورزش و انجام کارهای بدنی همگی می توانند به مفصل زانو فشار وارد کنند. انجام همان حرکات تکراری (مانند پریدن زیاد، یا کار روی دست و زانو) می تواند باعث درد زانو شود.

مشکلات رایج استفاده بیش از حد است، از جمله :

  • درد پاتلوفمورال یا زانوی دونده
  • بیماری ازگود-شلاتر زانوی جامپر
  • تاندونیت به خصوص تاندونیت کشکک
  • بورسیت به ویژه بورسیت پیش کشکک

آرتروزدرد زانو

آرتریت (التهاب) باعث التهاب در مفاصل شما می شود. آرتروز زانو زانو شایع است. علائمی مانند درد، تورم و سفتی ایجاد می کند. انواع مختلفی از آرتریت می تواند باعث زانو درد شود، از جمله :

  • آرتروز
  • روماتیسم مفصلی
  • آرتریت پس از سانحه

آتروز شایعترین بیماری مزمن مفاصل است و زانو شایعترین مفصلی هست که مبتلا می شود. در آرتروز زانو غضروف مفصل زانو بتدریج دچار تخریب می شود. با ادامه روند تخریب تغییرات استخوانی نیز رخ می دهد. بیماران اغلب از درد و خشکی مفصل شکایت دارند.

صدمات و آسیب ها

هر آسیبی که به مفصل زانو شما آسیب برساند می تواند باعث درد شود. آسیب های زانو می تواند شامل موارد زیر باشد :

  • آسیب های فشاری مکرر
  • آسیب های ورزشی
  • آسیب هایی مانند سقوط یا تصادفات رانندگی

برخی از شایع ترین آسیب ها عبارتند از :

  • رگ به رگ شدن زانو
  • زانوهای بیش از حد کشیده
  • پارگی رباط زانو (آسیب هایی که ACL ، PCL ، MCL یا LCL شما را تحت تاثیر قرار می دهد )
  • پارگی مینیسک
  • شکستگی استخوان
  • دررفتگی ها

پا درد

درد های شایع بدنپا درد یک درد آزاردهنده و ناتون کننده است که می تواند بصورت درد پاشنه، درد کف پا و درد انگشتان بروز نماید. علل پا درد می‌تواند شامل مسائل مختلفی مانند التهاب فاسیای کف پا، التهاب تاندون آشیل، بونیون، نوروما و حتی کفش نامناسب یا فعالیت‌های با ضربه زیاد باشد. متخصص پا با شرح حال کامل و معاینه فیزیکی و ارزیابی جامع، علت درد پا را تشخیص داده و درمان مناسب پا درد را توصیه و تجویز می کند.

صرف نظر از علت اصلی، پا درد به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیرگذار است و انجام کارهای روزمره و فعالیت های بدنی را دشوار کند.

کفش

استفاده از اقدامات پیشگیرانه مانند کفش مناسب ، ورزش های کششی و تقویتی نیز می تواند نقشی حیاتی در کاهش خطر مشکلات مربوط به پا و ارتقای سلامت کلی پا داشته باشد. در ادامه مقاله با روش های درمان پا درد و علت آن شما را آشنا می کنیم.

درد شانه و شانه یخ زده

درد های شایع

 دلایل شایع درد شانه :

– شانه یخ زده ( frozen shoulder)

– گیر افتادگی تاندون شانه (Impingement syndrome )

– شکستگی بازو

– آسیب‌های ورزشی

– رادیکولوپاتی سرویکال (فشار بر عصب)

– التهاب مفصل ( Tendonitis & Bursitis)

درد شانه می‌تواند از خفیف تا شدید باشد و ممکن است ناگهانی یا به تدریج ظاهر شود. درمان علت درد شانه (شکستگی، التهاب بافت، عدم استحکام رباط) نیز متفاوت خواهد بود. این گزینه‌های درمان شامل استراحت، داروها و فیزیوتراپی می‌شود. در موارد جدی‌تر مانند پارگی روتاتور کف دست، ممکن است جراحی توصیه شود. این مقاله توضیح می‌دهد برخی از علل درد شانه را. همچنین، زمانی که باید به متخصص شانه مراجعه کنید و آزمایشات مختلفی که ممکن است برای تشخیص و تعیین برنامه درمانی برای شما درخواست شود را معرفی می‌کند.

بعضی موارد درد شانه در شب بدتر می‌شود زیرا در هنگام خوابیدن منطقه فشرده‌تر می‌شود. درد تاندون‌به‌تاندون (tendonitis)، بورسیت و پارگی تاندون روتاتورکاف نیز معمولاً در شب شدیدتر می‌شوند.

شانه یخ زده که کپسولیت چسبنده نیز نامیده می شود، وضعیتی است که شامل درد و سفتی در مفصل شانه می شود. علائم معمولاً به آرامی شروع می شوند و با گذشت زمان بدتر می شوند. اگر مجبور باشید شانه خود را برای مدت طولانی ثابت نگه دارید، خطر ابتلا افزایش می یابد. این وضعیت زمانی رخ می دهد که التهاب باعث ضخیم شدن و سفت شدن کپسول مفصل شانه شود. درمان توسط دکتر شانه مورد بررسی و اقدام قرار می گیرد.

ما امروز در خدمت شما هستیم تا یک کلینیک تخصصی درمان شانه یخ زدهیا شانه منجمد را خدمتتان معرفی کنیم لازم به ذکر است که چسبندگی شانه یا همان شانه یخ زده یک حالت بسیار دردناک است که حرکات شانه را محدود می کند به گونه ای که انجام یک سری حرکات برای فرد غیر ممکن می شود.

کپسولیت چسبنده تا 5 درصد رخ می دهد. زنان 4 برابر بیشتر از مردان مبتلا می شوند، در حالی که شانه غیر غالب بیشتر مستعد ابتلا است.

درد دست

درد های شایع بدن درد دست به صورت درد، سفتی یا ضعف در انگشتان، کف دست و مچ دست ظاهر می شود. ممکن است ناشی از عواملی مثل آرتریت، تاندونیت و… باشد.
کسانی که درگیر فعالیت های تکراری مانند تایپ کردن یا نواختن ساز هستند، استراحت منظم برای کاهش تنش و جلوگیری از استفاده بیش از حد برایشان ضروری است. تمرینات کششی می توانند انعطاف پذیری مفاصل را افزایش داده و سفتی را کاهش دهند.
اگر دست درد مداوم یا شدید باشد، ارزیابی پزشکی برای شناسایی علت اصلی مهم است. بسته به تشخیص، گزینه های درمانی شامل استراحت، کمپرس یخ، فیزیوتراپی یا داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی است.
توجه به سلامتی و مداخله به موقع می تواند از تبدیل شدن ناراحتی جزئی به مسائل جدی جلوگیری کند و اطمینان حاصل کند که دستان شما برای فعالیت های روزانه عملکردی و بدون درد باقی می مانند.

سندرم تونل کارپال

تنگی کانال مچ دست یا سندرم تونل کارپال یک بیماری شایع مچ دست است که در اثر تورم در تونل کارپال ایجاد می‌شود که عصب مدین را در مچ دست فشرده می‌کند و منجر به درد مچ، گزگز، بی‌حسی و ضعف انگشتان می‌شود.
گرفتگی کانال مچ دست می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی روزمره داشته باشد مانند گرفتن اشیا یا تایپ کردن.

اغلب با حرکات مکرر دست، مانند حرکاتی که معمولاً در کارهای اداری یا مشاغل دستی خاص یافت می شود، تشدید می شود. در موارد شدید، فشرده شدن عصب مدین منجر به تحلیل رفتن عضله و آسیب دائمی عصبی در صورت عدم درمان شود.
تشخیص زودهنگام و مدیریت مناسب برای جلوگیری از عوارض طولانی مدت و تضمین بهبودی کامل بسیار مهم است.

علت سندرم کارپال

  • آسیب های فشاری مکرر
  • آرتروز
  • رگ به رگ شدن
  • شکستگی مچ دست (شکستگی استخوان مچ دست).
  • کیست گانگلیون

آرتروز

درد های شایع بدنآرتروز تخریب غضروف مفصلی و خود مفصل هست که به تغییر و آسیب اطراف مفصل و استخوان ها هم منجر می شود. به آرتروز ساییدگی مفصل هم گفته می شود. استئوآرتریت یک بیماری دژنراتیو مفصلی است که با گذشت زمان بدتر می شود و اغلب منجر به درد مزمن می شود.

آرتروز شایع ترین شکل آرتریت است که بسیاری از بافت های مفصل را تحت تاثیر قرار می دهد. استئوآرتریت می تواند هر مفصلی را درگیر کند، اما اغلب دست ها، زانوها، لگن، گردن و کمر را درگیر می کند. استئوآرتریت و آرتروز کلمات معادل و مترادف هم هستند. کلمه دژنراتیو به معنی فرسایش و تخریت هست.

شیوع آرتروز

استئوآرتریت حدود 3. 3 تا 3. 6 درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.
آرتروز باعث ناتوانی متوسط ​​تا شدید در 43 میلیون نفر در سراسر جهان می شود که آن را یازدهمین بیماری ناتوان کننده در جهان می کند.
در ایالات متحده، تخمین زده می شود که 80٪ از جمعیت بالای 65 سال دارای شواهد رادیوگرافیک از استئوآرتریت هستند (به این معنی که این وضعیت را می توان در اشعه ایکس مشاهده کرد)، اما تنها 60٪ از این گروه علائم واقعی دارند.
بنابراین وجود تغییرات رادیوگرافی به تنهایی لزوماً به این معنا نیست که استئوآرتریت علت درد مفاصل بیمار است.
استئوآرتریت شایعترین بیماری مفصل است که بخش قابل توجهی از جمعیت جهان، به ویژه افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. با این حال، حضور رادیوگرافیک این بیماری همیشه با وجود علائم مرتبط نیست.

آرتریت

درد های شایع بدنآرتریت شامل التهاب حاد و مزمن مفاصل است که اغلب با درد و آسیب ساختاری مفصل همراه است. که موجب درد، احساس سفتی، محدودیت حرکت و تغییر شکل مفصل می شود. تشخیص آرتریت شامل شرح حال، معاینه فیزیکی و گاهی آزمایش های مرتبط و تصویر برداری است. معاینه کامل برای ارزیابی و درمان موثر آرتریت ضروری است.

آرتریت یا روماتیسم مفصلی باعث می شود مفاصل دچار التهاب شوند. بیش از 100 نوع التهاب مفصل وجود دارد که آرتروز شایع ترین نوع غیر التهابی است. آرتروز التهابی می تواند ناشی از فرآیندهای خودایمنی مثل آرتریت روماتوئید و بیماری های نقرس، آرتریت لایم ، یا سایر بیماری های خود ایمنی ( لوپوس اریتماتوز سیستمیک ) باشد.

تاندونیت و بورسیت

درد های شایع بدن

تاندونیت و بوریست درد حاد یا مزمن در اطراف عضله یا استخوان هستند که معمولاً در اثر استفاده بیش از حد یا آسیب مفصلی مانند مچ پا، آرنج، زانو، لگن، شانه یا مچ دست ایجاد می‌شوند.

اگر درد و تورم بد است، بدتر می شود یا قرمزی یا گرما وجود دارد، به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درد های عصبی

سوزن سوزن شدن، سوزش، بی حسی و ضعف همگی می توانند نشانه مشکلی در اعصاب باشند. افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده معمولاً در پا، دست، بازو و ساق پا آسیب می بینند.

زونا بیماری دردناک ناشی از ویروس آبله مرغان، می تواند منجر به درد عصبی مداوم شود. هنگامی که اندام ها تحت تاثیر قرار می گیرند، ممکن است با هضم غذا یا ادرار کردن مشکل داشته باشید. داروها، فیزیوتراپی و تغذیه خوب می تواند کمک کننده باشد.

بدون نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *